Ik heb best lang zitten dubben over het onderwerp van mijn tweede blog. Bij mijn eerste blog had ik dat niet, daar was het onderwerp duidelijk: de beslissing om te gaan bloggen, vloggen en schrijven. “Maar hoe zet ik na die blog de toon in het vervolg?” Deze vraag bleef aan mij knagen. Aan de inspiratie lag het niet en toch miste ik iets bij alle onderwerpen die in mij opkwamen en de concept blogs die ik schreef. Telkens kwam de vraag in mij naar boven: “Waarom blog en vlog ik?”
Ik kwam eerst niet verder dan dat ik het heel erg graag wou, dat het mijn passie nu is om mijn verhaal te delen. Maar het stemmetje in mijn hoofd vertelde mij dat dat niet concreet genoeg was. Daarvoor moest het wat specifieker en heb ik mijzelf verder ingelezen. Concreter is het antwoord niet echt geworden, maar wel duidelijker voor mijzelf. De basis van mijn hele online blog-, vlog- en schrijfavontuur is eigenlijk simpel: Ik wil iets positiefs toevoegen aan deze wereld. Hoe ik dat wil doen met mijn blogs, vlogs en artikelen? Door het delen van mijn verhaal. Ik geloof namelijk dat met persoonlijke, positive, motiverende verhalen toegevoegde waarde gecreëerd kan worden.
Dit laatste heb ik echt niet zelf bedacht, velen hebben het voor mij al ontdekt. Personal storytelling wordt het mondiaal genoemd. Of opgesplitst: personal branding en storytelling. Het is razend populair (google het maar eens). Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: Het creëren van een persoonlijke connectie met je lezers, met jouw publiek. Het heeft wat mij betreft in eerste instantie niets te maken met het verkopen van een product of dienst, maar alles met verbinden. Het heeft alles te maken met het aanbieden van een merk (engels: brand), namelijk jouw personal brand. Wanneer de connectie is gemaakt, dan kan het verkopen van een product of dienst om de hoek komen kijken (“de tweede instantie”).
Verschillende bedrijven maken gretig gebruik van dit principe. Door een verhaal te verbinden aan hun product of dienst, verleiden ze potentiële kopers om over te gaan op een aankoop. Het gaat dan niet om een persoon, maar juist om het verhaal of het persoonlijke merk van het bedrijf. Om als bedrijf aan storytelling te kunnen doen, heeft het bedrijf echter wel één heel essentieel ding nodig: Het moet ergens voor staan, het moet iets waarmaken, het moet toegevoegde waarde hebben ten opzichte van een andere aanbieder.
Personal storytelling is dus een marketing tool. Oke, dat begrijpen we nu. Maar wat moet je daar nou persoonlijk mee? Hier komt mijn visie: Iedereen die zich wil verbinden met een ander, bijvoorbeeld op social media, zou aan personal storytelling moeten doen. Dit geldt niet alleen voor social media en de online wereld, maar ook voor het ‘offline’ leven. Dat verplicht je namelijk om echt jezelf te zijn, open en oprecht. Het gaat om authenticiteit. Als er al zoveel anderen zijn die ook iets bieden, wat maakt jou dan uniek? Juist, het enige wat je hebt: Jij. Jouw verhaal. Jouw personal story. En dat is dus precies waarom ik blog en vlog.
Oh ja, dan was er ook nog iets met een nieuwtje die ik aankondigde in mijn vlog van vorige week. Ik mag er nog niets over zeggen, maar ik beloof dat ik het bekend maak in mijn volgende vlog.
Wauw goed hoor!
Kan ik bij je in de leer?
Ik blijf je volgen.
Hoi Marieke, ik wordt bijna verlegen van jouw complimenten. Dank je wel!
Je kunt zeker weten bij mij ‘in de leer’. Ik deel graag mijn opgedane ervaringen met je. App me gerust voor een afspraak.